پایان نامه و مقالات و پروژه های برنامه نویسی هوپاد

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

پایان نامه و مقالات و پروژه های برنامه نویسی هوپاد

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

در گذشته پیش از آنکه ترکیبات تشکیل دهنده چای ایرانی بر مردم آشکار شود، مصرف آن بین مردم متداول شد. در بسیاری فرهنگ‌ها در سراسر تاریخ، چای به عنوان یک معجون شفابخش تلقی شده‌است. بیش از هزار سال قبل راهبان بودایی به دلایل مذهبی آن را می‌نوشیدند و معتقد بودند که دارای نیروهای شفابخش است. براساس نتایج یک تحقیق گسترده در هلند، خطر سکته مغزی برای مردانی که روزانه چهار پنج فنجان چای می‌نوشند ۷۰ درصد کمتر است. یک تحقیق دیگر در سال ۱۹۹۳ اعلام کرد مصرف زیاد آن، حمله قلبی مهلک را کاهش می‌دهد.

چای ایرانی یک منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تئین و آنتی‌اکسیدان‌ها است، اما تقریباً بدون چربی، کربوهیدرات‌ها، یا پروتئین آن، دارای طعمی مطلوب است که کمی تلخ و گس می‌باشد. چای نوشیدنی محبوب در ایران است؛ و بیشتر مردم همه روزه آن را مصرف می‌کنند. در ادامه قصد داریم برای آشنایی بیشتر با این نوشیدنی دلچسب به بررسی تک تک ترکیبات آن بپردازیم.

ترکیبات چای ایرانی

ترکیبات چای ایرانی

ترکیبات چای ایرانی

 

 

 

1-کافئین

نوعی آلکالوئید محلول در آب است، کافئین خالص به شکل پودری کریستالی یا طعمی تلخ و نیز بدون بو می باشد. کافئین با دیگر آلکالوئیدها از جمله تیوفیلین (در چای) تیوبرومین (در دانه های کاکائو) مرتبط می باشد طبق تحقیقات انجام شده میزان کافئین چای ایرانی بین 5/2 تا 8/2 درصد است.

کافئین یکی از گروه های داروهای قدیمی قوی است و در بیشتر از 60 گونه گیاهی پیدا شده است.

کافئین دستگاه عصبی مرکزی، تنفسی و نیز گردش خون را تحریک می نماید همچنین دارای تاثیر ادرار آورد (دیورتیک) می باشد، سرعت اکسید شدن اسیدهای چرب را افزایش می دهد به همین دلیل ورزشکاران برای تسریع متابولیسم اسیدهای چرب بدن خود از کافئین استفاده می نمایند. کافئین مانع خستگی و کسالت می گردد و در نتیجه موجب ازایش بیداری می شود و در بهبود حالات روانی شخصی و تمرکز بهتر موثر است.

با توجه به این که کافئین موجود در چای ایرانی یک تحریک کننده بوده که تحریک آن بر روی ماهیچه ها به خصوص پا و قلب است بنابراین پمپاژ قلب کامل صورت گرفته و در نتیجه خون رسانی بهتری به اعضای مختلف بدن می شود.

2-تیوفیلین

نام دیگر تیوفیلین، دی متیل زانتین بوده و از نظر ساختاری و نیز فارماکولوژیکی شبیه کافئین می باشد اثرات آن در بدن عبارت است از: شل کردن عضلات، نایژه های ریه، افزایش جریان خون.

3-تانن

یک پلی فنول تلخ مزه است و از معایب آن می توان به ممانعت از جذب مواد معدنی به ویژه آهن اشاره نمود و موجب جلوگیری از اسهال می شود.

4-تیانین

در چای ایرانی چندین آمینواسید وجود دارد اما بیشترین میزان اسیدآمینه آن را تیانین تشکیل می دهد. عمده طعم مطلوب این نوشیدنی گوارا به خاطر وجود همین ماده است. هر چه مقدار تیانین بیشتر باشد قیمت چای هم بیشتر است. تیانین دارای اثر آرام بخش ضداسترس و همچنین کنترل کننده کورتیزول می باشد.

5-پلی فنول ها

از میان صد ها ترکیب شمیایی چای، مهم ترین آنها پلی فنول ها هستند که به عنوان یک نکته ی مثبت، آن ها می توانند نقش آنتی اکسیدانی را ایفا کرده و بر ضد رادیکال های اکسیژن که عامل برخی از بیماری های دژنراتیو (تخریبی) بدن هستند عمل می کنند.

گروهی از فیتوکمیکال ها هستند که در چای سبز به وفور یافت می شوند و دارای خاصیت ضدسرطانی و سبب پیشگیری از بروز بیماری های قلبی می شود طعم تلخ چای سبز به وجود پلی فنول ها نسبت داده شده است.

پلی فنول ها به طور قابل توجهی خصوصیات آنتی اکسیدانی، ضدسرطانی، ضدالتهاب، تولید حرارت از طریق فرآیندهای فیزیولوژی، پروبیوتیک بودن و ضد باکتریایی بودن را در بسیاری از مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده اند.

کاتچین ها و پلی فنول های موجود در چای ایرانی در هنگام دم کردن آن تبدیل به ترکیبات قهوه ای یا قرمزی به نام تئوفلاوین و تئوروبیجین می شوند که روی کیفیت رنگ آن تاثیر می گذارند.

6-فلوراید

هر فنجان چای ایرانی حدود 2/0 میلی گرم فلوئور دارد در چای سبز میزان فلوئور از دیگر گونه ها بیشتر است فلوراید برای حفاظت از دندان ها ماده ای مفید به شمار می آید و موجب استحکام دندان ها می گردد و از ایجاد بوی بد دهان پیشگیری می کند همچنین دیواره عروق خونی را نیز محکم می کند.

7-ویتامین ها

ویتامینB_1 (تیامین)

کمک به تولید انرژی از طریق تبدیل غذا. افزایش اشتهاء و بهبود گوارش برای رشد و تولید مثل موردنیاز است.

ویتامینB_2 (ریبوفلاوین)

موجب سلامتی پوست، چشم ها و اعصاب و متابولیسم انرژی می شود.

ویتامینB_6

کمک به آزاد شدن انرژی غذا و افزایش متابولیسم انواع پروتئین می کند.

ویتامین C(اسیداسکوربیک)

موجب بهبود زخم و ترمیم شکستگی. مبارزه با برخی انواع شایع عفونت های ویروسی و باکتریایی می شود.

ویتامین K

باعث پیشگیری از لخته شدن خون و کمک به متابولیسم استخوان می گردد. کاروتن پس از گوارش، به ویتامین A تبدیل می شود و موجب بهبود بینایی و سلامتی پوست می شود. اسیدفولیک در ساخت گلبول قرمز و ژن نقش دارد.

8-موادمعدنی

منگنز برای رشد و نمو بدن ضروری است.

پتاسیم برای حفظ ضربان عادی قلب لازم می باشد.

روی برای رشد و نمو اندام های تناسلی ضروری است و کمک به بهبود زخم می کند.

9-فیبر

10-کربوهیدارت مانند پکتین

در این مقاله سعی شد اطلاعات جامعی در خصوص ترکیبات چای ایرانی ارائه شود. لطفا در بخش پایین این صفحه نظرات خود را در خصوص این مقاله بنویسید و در صورتی که مایلید در مورد موضوع خاصی مطالعه کنید به ما اطلاع دهید تا در اسرع وقت مطالب مربوطه جمع آوری شود و در سایت طعم ناب برای شما عزیزان ارائه شود.

مطالب مرتبط :

چای سیاه ایرانی و خواص آن برای سلامتی و درمان بیماری ها و لاغری چای سبز ایرانیفواید چای سبز ایرانی برای سلامتی بدن و کاهش وزن خواص بادام زمینیخواص بادام زمینی و فواید آن برای بدن انسان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">