پایان نامه و مقالات و پروژه های برنامه نویسی هوپاد

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

پایان نامه و مقالات و پروژه های برنامه نویسی هوپاد

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

تاریخچه نوشیدن چای در دنیا به حدود 2700 سال قبل از میلاد مسیح می گردد. چای حدود پنج هزار سال پیش در چین کشت و مصرف می گردید. براساس یک افسانه قدیمی در 2337 سال قبل از میلاد مسیح، چین امپراطور با لیاقتی به نام شن یانگ داشت. که در حیطه هنر توانایی داشت و اکثر تاریخ نویسان او را یک دانشمند علمی به شمار می آوردند. یکی از ویژگی های این امپراطور آن بود که همیشه دستور می داد آب را پس از جوشاندن و سرد کردن مصرف کنند.

احتمالا در آن زمان  جوشاندن آب و مصرف آن شاید یکی از درمان های عمده و پیشگیری از گسترش بیماری های روده ای در بین افراد بوده است. در یک روز تابستانی زمانی که امپراطور و همراهانش برای استراحت چادر زده بودند هنگامی که پیشخدمتان مشغول جوشاندن آب مصرفی درباریان شدند به طور اتفاقی برگ های خشک چای در درون دیگ ها می افتند و باعث قهوه ای شدن رنگ آب می شوند.

 

تهیه چای در چین

 

 

از آنجا که ذهن امپراطور ذهنی علمی و کنکاو بوده مقداری از این آب جوشیده رنگی شده را می نوشد و متوجه می شود که باب ذائقه ایشان است. بعد از آن استفاده از این برگ ها در آب جوشیده رایج می شود و به این ترتیب چای یکی از نوشیدنی های دربار چین می شود.

نوشیدن چای

نوشیدن چای

 

 

بعد از آن رفته رفته سایر مردم چین نیز شروع به استفاده از برگ های خشک شده این گیاه می کنند. به مرور مصرف این برگ از مرزهای چین گذشته و به ژاپن و سایر کشورهای اطراف چین می رسد.کشت چای از دره یانگ تسه آغاز گردید. سپس از آنجا به سواحل اقیانوس آرام و آنگاه به طرف جزایر ژاپن کشیده شده است.

رواج نوشیدن چای در ژاپن

در ژاپن اولین بذر چای توسط یک کاهن بودایی به نام آنیسای که در چین آموزش دیده بود، به منظور گسترش مذهب بودایی به این کشور وارد شد. کاهن های بودایی برای کمتر خوابیدن از چای استفاده می کردند. به همین دلیل نیز چای در ژاپن با فرقه بوداییان در ارتباط بود و به تدریج بین مردم رواج یافت.

چای پس از ژاپن به نواحی دیگر آسیا از قبیل اندونزی، هندوستان، سیلان و پاکستان و … منتقل شد. گیاه چای و واریته آن به حالت وحشی در شمال هند و ناحیه ای به نام آسام و مناطقی مانند تونکین و لائوس نیز می رویید.

فنجان و قوری چای

 

ورود چای به غرب

در قرن نهم میلادی لویر اولین کتاب را در مورد نوشیدن چای نوشت. در قرن شانزدهم زمانی که پرتغالی ها به چین رسیدند برگ­های این نوع گیاه و هنر مصرف و تولید چای را برای کشورهای غربی به ارمغان آوردند. اولین اروپایی که از چای استفاده نمود یک کشیش پرتغالی به نام پدر جاسپردو کروز در سال 1560 بود.

کشور پرتغال با استفاده از نیروی دریایی و تکنولوژی خود اولین امتیاز بازرگانی را از کشور چین اخذ نمود. آنگاه به کشور هلند انتقال یافت سپس به سایر کشورهای اروپایی نیز رواج یافت. تاجران هلندی اولین کسانی بودند که در سال 1610 چای را به منظور فروش با خود به اروپا آوردند.

کتری نوشیدن چای

کتری نوشیدن چای

 

 

در محموله ظروف چینی که این تاجرها با خود آوردند چند قوری نیز وجود داشت. ابتدا چای در ظروف چینی مجلسی در قوری های نقره ای طبخ می شد و روی شعله کوچکی گرم نگه داشته می شد و بیشتر در مهمانی ها مورد مصرف داشت.

به این ترتیب نوشیدن چای به سرعت در طول قرن هفدهم در اروپا رواج یافت. اولین محموله چای بین سال های 1652 تا 1654 به انگلستان رسید اولین چای خانه در سال 1652 در لندن تأسیس شد و تا مدت‌ها مردم به این نوشیدنی با کنجکاوی می‌نگریستند.

به علت قیمت بالایی که داشت فقط طبقه اشراف آن را مصرف می کردند. به طوری که در نیمه قرن هفدهم نوشیدن چای به نشانه تجدد تبدیل شد. با انقلاب صنعتی قیمت این نوشیدنی کاهش یافت، و تجارت آن گسترش یافت. و از رتبه یک نوشیدنی اشرافی به نوشیدنی طبقه جدید تبدیل گردید. و هر کسی از هر طبقه اجتماعی که بود آن را مصرف می کرد و از آن لذت می برد.

ورود چای به اروپا

 فرانسه و هلند از جمله کشورهایی بودند که کل اروپا را به نوشیدن چای سیاه تشویق نمودند به طوری که چای در سبد خانوار اروپایی شرقی جایگاه خود را پیدا نمود در همان زمان اقامتگاه هایی در هلند به عنوان اولین رستوران ها جهت سرویس های چای فراهم گردید.

فرانسوی ها نیز به سرعت چای را در زندگی روزمره خود وارد کردند. یک فرانسوی به نام مارکوس دی سابلیری اولین بار شیر را با چای استفاده کرد. از زمان معرفی چای در سال 1657 توسط پرنس چارلز دوم هنگامی که به پادشاهی رسید تاکنون چای به طور گسترده ای مورد پذیرش توده مردم قرار گرفته بود.او چای را از زمانی که در پایتخت هلند بود، می شناخت.مکانی که چای را به عنوان یک نوشیدنی در تمام طول روز استفاده می کردند. او طعم خوش و بوی معطر آن را امتحان کرده بود.

در مدت سلطنتش، کمپانی هند شرقی یک امتیاز انحصاری برای تجارت چین به شمار می آمد. و هند به طور موثری می توانست امتیاز خوبی را برای تجارت چای حفظ کند. این استراتژی در آینده می توانست منجر به ناآرامی در مستعمرات آمریکا شود. در قسمت های دیگر اروپا، مانند زمین های کوهستانی اسکاتلند، یک زمینه جدید مطالعه به نام تسیتولوژی معرفی شد. که به موجب آن آینده افراد می توانست از روی یک فنجان چای پیش بینی شود.

رواج نوشیدن چای در آمریکا

در قرن هفدهم چای تازه به آمریکا رسید و به طور وسیعی در مستعمرات آمریکا منتشر شد. در همین زمان بود که پادشاه جرج سوم تصمیم گرفت تا مالیات واردات چای را افزایش دهد و همین امر باعث ایجاد شورش شد.

آمریکایی ها نقش عمده ای در نحوه نوشیدن چای در دنیا داشتند. در سال 1904 در نمایشگاه خرید لوئیزانا در خیابان لوئیز، جوانی به نام ریچارد بلیچیندن، بعد از این که تلاش هایش برای فروختن چای داغ در روزی گرم بی نتیجه ماند، آن را درون قطعات یخ ریخت.

این ابتکار موفقیتی جدید در نوشیدن چای بود. به طوری که اکنون 80% از چایی که در آمریکا نوشیده می شود چای سرد می باشد. در سال 1908 توماس سالیوان که یک بازرگان چای بود، با شروع صنعتی شدن آمریکا تصمیم گرفت چای را در کیسه های کوچک ابریشمی به مشتریانش ارائه بدهد. به زودی عده زیادی متقاضی خرید این نوع از بسته بندی چای سرگل بهاره شدند. و این گونه بود که تی بگ یا همان چای کیسه ای به وجود آمد.

رواج نوشیدن چای در ایران

در دوران ناصر الدین شاه و با گشایش بازارهای ایران به روی کالاهای خارجی بر میزان واردات چای نیز افزوده شد. احتمالا اولین بار کشت چای در ایران به وسیله یک انگلیسی در سال 1254 هجری شمسی در گیلان شروع شد. ولی به علت بیماری این شخص پروژه متوقف گردید.

اولین تجربه ها به شکست انجامید. تا سال 1276 شمسی که محمد میرزای کاشف السلطنه، هزار نهال چای را به ایران آورد. و علی رغم مشکلات فراوان و حمایت نکردن اهالی در لاهیجان کاشت.کاشف السلطنه، اکنون پدر چای ایران نام گرفته و مقبره ای در شهر لاهیجان دارد. که بر بالای یکی از تپه های مزارع چای این شهر، جای گرفته است. می گویند که با آمدن چای، قهوه هم در جمع ایرانیان به فراموشی سپرده شد.

در این مقاله سعی شد اطلاعات جامعی در خصوص رواج نوشیدن چای در دنیا ارائه شود. لطفا در بخش پایین این صفحه نظرات خود را در خصوص این مقاله بنویسید و در صورتی که مایلید در مورد موضوع خاصی مطالعه کنید به ما اطلاع دهید تا در اسرع وقت مطالب مربوطه جمع آوری شود و در سایت طعم ناب برای شما همراهان گرامی ارائه شود.