بیان مسأله -
موفقیت هر نظام آموزشی درحد تعیین کننده ای به دانش و مهارت های حرفه ای معلم بستگی دارد
. در نظر ژاپنی ها شایستگی هر نظام به اندازه شایستگی معلمان آن است، از این رو، می توان گفت
معلم ، مهم ترین عضو نظام آموزشی در فرایند یاددهی - یاد گیری، معماراصلی نظام آموزشی است .
لذا، جهان به سرعت دگرگون می شود و معلمان نیز باید مانند سایرگروههای حرفه ای با این واقعیت
روبه رو شوند که آموزش های اولیه آنان درجهان امروزچندان مفید نخواهد بود و آنان باید در سراسر
عمر خود دانش خود را روزآمد کنند )دانش پژوه، 1382 ، ص 138 .)
از آنجا که معلمان در گسترش آموزش و پرورش نقش کلیدی دارند. مهمترین عامل کیفیت کنش
و واکنش هایی است که میان معلمان و دانش آموزان اتفاق می افتد. عناصر این تعامل، دانش، مهارت
و حساسیت معلم از یک سو و انتظارات یادگیری، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و ویژگی فرهنگی
یاد گیرندگان از سوی دیگر هستند که موفقیت یا شکست آموزش و پرورش را تعیین می کنند.
بنابراین به کار گماردن توانا ترین و شایسته ترین افراد برای حرفه معلمی حیاتی ترین مسأله است، و
حیاتی تر از آن برنامه های تربیت معلم و آموزش های ضمن خدمت است که با کیفیت برتر و بالاتر
فراهم آیند و برای معلمان این فرصت پیش آید تا دانش و مهارت خویش را در طول دوران خدمت
افزایش دهند. کیفیت هر نظام آموزشی در نهایت به کیفیت معلمان آن جامعه وابسته است )روؤف
، 1379 .)