چکیده
این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوی به بررسی جامعه شناختی « بررسی ابعاد مصرفگرایی در مجلات زن روز منتشر شده در سال 91 » میپردازد. هدف کلّی از انجام این تحقیق تحلیل محتوی آگهی های تبلیغاتی مجلات زن روز از نظر مصرف گرایی در سال91واهداف فرعی شامل بررسی رابطه بین1- مدگرایی و میل برای به روزشدن 2- مصرف مبتنی بر ایجاد نیازهای کاذب 3- مصرف منفعلانه 4- مصرف تنوعی 5- مصرف متظاهرانه 6- مصرف طبقه ای و 7- مصرف هویتی بامصرف گرایی بوده است.دراین راستا بامراجعه به مبانی نظری ؛1- مدگرایی و میل برای به روزشدن ازنظریه فوکووگیدنز2- مصرف مبتنی بر ایجاد نیازهای کاذب ازنظریه کازنووشاو 3- مصرف منفعلانه ازنظریه آدرنووهورکهایمر 4- مصرف تنوعی ازنظریه بوردیووباسرمن 5- مصرف متظاهرانه ازنظریه وبلت وزیمل 6- مصرف طبقه ای ازنظریه بوردیووباسرمن و 7- مصرف هویتی ازنظریه واردوزیمل ، به صورت مستقیم یاغیرمستقیم اخذیااستنباط شده اند.
تحقیق حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی و در بخش عملی، به شیوه تحلیل محتوااطلاعات لازم از طریق مقوله بندی و فیش برداری ازنمونه های آماری جمعآوری شدهاند.طبق یافته های تحقیق؛درمجلات زن روز ، در مجلات زن روز سبک زندگی مصرفگرایانه ترویج میشود.مصرف گرایی دراین مجلات،معلول 1- مدگرایی و میل برای به روزشدن 2- مصرف مبتنی بر ایجاد نیازهای کاذب 3- مصرف منفعلانه 4- مصرف تنوعی 5- مصرف متظاهرانه 6- مصرف طبقه ای و 7- مصرف هویتی است.
اهداف پژوهش:
- هدف کلی:
بررسی ابعاد مصرفگرایی در مجلات زن روز منتشر شده در سال 1391.
- اهداف جزئی:
- بررسی سبک زندگی مصرفگرایانه در مجلات زن روز .
- بررسی مقوله مدگرایی و میل برای به روزشدن در مجلات زن روز.
- بررسی مقوله مصرف مبتنی بر ایجاد نیازهای کاذب در مجلات زن روز
- بررسی مقوله مصرف منفعلانه در مجلات زن روز.
- بررسی مقوله مصرف تنوعی در مجلات زن روز.
- بررسی مقوله مصرف متظاهرانه در مجلات زن روز.
- بررسی مقوله مصرف طبقه ای در مجلات زن روز.
- بررسی مقوله مصرف هویتی در مجلات زن روز.
4-1- سوالات پژوهش:
- سوال کلی:
ابعاد مصرفگرایی در مجلات زن روز منتشر شده در سال 1391کدامند؟
- سوالات جزئی:
آیا بین مدگرایی و میل برای به روزشدن و مصرفگرایی در مجلات زن روزاست رابطه معنی داری وجوددارد؟
آیا بین مصرف مبتنی بر ایجاد نیازهای کاذب و مصرفگرایی در مجلات زن روز رابطه معنی داری وجوددارد؟
آیا بین مصرف منفعلانه و مصرفگرایی در مجلات زن روز رابطه معنی داری وجوددارد؟
آیا بین مصرف تنوعی و مصرفگرایی در مجلات زن روز رابطه معنی داری وجوددارد؟
آیا بین مصرف متظاهرانه و مصرفگرایی در مجلات زن روز رابطه معنی داری وجوددارد؟
آیا بین مصرف طبقه ای و مصرفگرایی در مجلات زن روز رابطه معنی داری وجوددارد؟
آیا بین مصرف هویتی و مصرفگرایی در مجلات زن روز رابطه معنی داری وجوددارد؟