هدف اصلی این مطالعه، شناسایی موارد افسردگی در میان دانشآموزان شاهد و غیر شاهد دبیرستانهای دخترانه شـاهد(اردبیل)و آگاهی از میزان بروز افسردگی در میان دانشآموزان این مدارس بوده است. ضمن آنکه دسـتیابی بر میزان اثربخشی روش درمان شناختی رفـتاری در کاهش افسردگی دانشآموزان هدف دیگر این مطالعه بوده است. برای رسیدن به این اهداف آزمون افسردگی یک، روی 70 دانشآموز دختر شاهد و 127 نفر دانشآموز دختر غیر شاهد و بهصورت گروهی و در کل مدرسه (شاهد) اجرا شـد. نتیجۀ مطالعه نشان میدهد که میزان شیوع افسردگی شدید و عمیق در میان دانشآموزان شاهد دختر 20 درصد میباشد درحالیکه این میزان در بین دانشآموزان غیر شاهد 5 درصد میباشد. بعلاوه مقایسه میانگین نمرات در گروه آزمایش و گواه در پسآزمون، تفاوت معنیداری را نـشان میدهد که نمایانگر اثربخشی بیشتر روش درمانگری شناختی رفتاری، در کاهش افسردگی دانشآموزان است.