هدف از پژوهش حاضر تعیین معیارهای اصلی و فرعی و استانداردهای کیفی و نمرهگذاری پایان نامههای مکتوب رشتههای عـلوم رفتاری(مدیریت،روانشناسی،علوم تربیتی و جامعهشناسی)دانشگاه پیام نور است.173 معیار ارزیابی پس از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه بـا مـتخصصان روش پژوهش و سنجش و اندازهگیری در قالب پرسشنامهای با مقیاس لیکرت و رتبهبندی تنظیم شد.سپس به صورت تصادفی ساده 112 تن از حدود 200 تن از اساتید شاغل و مرتبط با دانشگاه پیام نور در رشتههای یاد شده به پرسـشنامه پاسخ دادند.مقادیر آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تدوین شده حدود 99,0 برآورد شد که نشاندهنده قابلیت اعتماد بالای مقیاس است.نتایج آزمون دو جملهای نشان داد که با بیش از 99 درصد اطمینان معیارهای تدوین شـده از دیـدگاه اساتید،مورد تأیید است.با استفاده از آزمون خی دو معیارهای اعتبارسنجی شده از دیدگاه اساتید در سه طبقه استاندارد پذیرش بدون اصلاح،پذیرش با اصلاح جزئی و پذیرش با اصلاح کلی طبقهبندی شدند.سـرانجام اسـتانداردهای نمرهگذاری معیارهای ارزیابی با استفاده از تحلیل عاملی به روش مؤلفههای اصلی مشخص شد.