قدمه
امروزه دانش اساس تحول در کـلیه ابـعاد اجـتماعی،سیاسی و اقتصادی میباشد و فناوری اطلاعات به عنوان کاربردیترین شکل دانش نقش اساسی و کلیدی را ایفا مـینماید.در این میان برونسپاری فعالیتهای فناوری اطلاعات از ظرافت و ویژگیهای خاصی برخوردار میباشد.در این مـقاله سعی بر آن است بـهطور اجـمال فرآیند و چگونگی عملکرد مدیریت برونسپاری فناوری اطلاعات در بعد سازمانی مورد تحلیل قرار گرفته و برخی تئوریها و مبانی و کاربردهای آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
چطور باید شرکتها فعالیتهای گسترده سازمانی مربوط بـه اکتساب،استقرار و مدیریت فناوری اطلاعات را سازماندهی کنند؟در طول دهه 1980،محققان فناوری اطلاعات توجه قابل ملاحظهای به این موضوع کردند، اساسا مزیت شیوههای متمرکز،غیرمتمرکز و فدرال حاکمیتی را مورد بحث قرار دادند.از دههی 1980 تـا 1990 مـحققان فناوری اطلاعات این مباحث را انجام و دنبال کردنند،و سرانجام به اجماع نظر قابل چشمگیری در ارتباط با تاثیر عوامل احتمالی متفاوتی روی انتخاب سازمان از شیوه حاکمیتی خاصی رسیدند(سَم بامرتی و زمد ،2000). امروزه اگـرچه،نـشانههای رو به رشدی نشان میدهد که ممکن است این دانشهای جمعآوریشده در شکلگیری مفاهیم درستی برای شیوه معاصر،ناکافی باشد.منطق حاکمیتی سنتی با استفاده از دیگر مکانسیمها مانند برنامههای منبعیابی اتـحادهای راهـبردی، نقشها، تصمیمها، فراآیندها، و روابط غیررسمی،به عنوان وسایل اولیهای که از طریق آنها مدیران کسبوکار ساختارهای سازمانی فناوری اطلاعاتشان را سازماندهی میکنند و بههمریخته است.امروزه سازمان فناوری اطلاعات بایستی با چـالشهای سـازشناپذیر مـرتبط یعنی:کسب دانش تکنیکی اخـیر کـلنجار رود;نـیروی کار فناوری اطلاعات را جذب،نگهداری،ترغیب و اعمال قدرت کند.اشتباهات حین افزایش در تولیدات،خدمات وفروشندگان را بیرون میکشد.و انواع روابط درگیر در بـرونسپاری انـتخابی را ادارهـ میکند و قرارداد میبندد.بهطور روزافزون تامینکنندگان تولیدات و خـدمات فـناوری اطلاعات هم به عنوان تامینکنندگان آزاد فناوری مقرونبهصرفه و هم به عنوان شرکای تجاری پرشور با پتانسیل نامحدودی بهمنظور افزایش تـواناییهایی کـسبوکار و فـناوری اطلاعات شرکت درنظر گرفته شدهاند.