مقدمه
آموزش و پرورش، در توسعه اجتماعی ومنابع انسانی و تربیت افراد کاردان نقشعمده ای داشته و از این رو آموزش وپرورش کشور در فرایند توسعه و پرورشنیروی انسانی در آینده، اهمیتی اساسیدارد. یکی از مشکلات شایع نظام آموزشی دربسیاری از کشورهای جهان، پدیده ی اُفتتحصیلی است که زیا نهای علمی، فرهنگی واقتصادی زیادی متوجه دولت ها و خانواده هامی کند از عوامل فردی تأثیرگذار پیشرفت تحصیلی افراد، انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی است. نیاز به پیشرفت؛میل به انجام دادن خوب کارها در مقایسه با یک معیار برتراست. این نیاز، افراد رابرای جستجو کردن موفقیت در رقابت با معیار برتری باانگیزه میکند. آنچه در تمامموقعیتهای پیشرفت مشترک است، این است که شخص میداند عملکرد آتی اوارزشیابی معناداری از شایستگی فردی اوست
در گذشته بسیاری از پژوهشگران رابطه بین فرآیندهای شناختی و انگیزشی باپیشرفت تحصیلی را به طور مجزا بررسی کردهاند، ولی امروزه اکثر روانشناسان بههر دو مؤلفه شناخت و انگیزش و نقش آنها در یادگیری توجه دارند و بر اساس نظریه های جدید مانند یادگیری خودتنظیمی، مؤلفههای شناخت، انگیزش و کنشورزیتحصیلی به صورت یک مجموعه در هم تنیده و مربوط به هم در دو نظر گرفته میشوندمطالعه ابعاد شناختی بدون توجه به ابعاد انگیزشی و تأثیر تعاملی این دو بر میزانیادگیری چندان منطقی به نظر نمیر