چکیده
برند در حقیقت همان نام تجاری محصول است و شخصیت برند ویژگی های انسانی است که به برند نسبت داده می شود. وفاداری مشتری نیز، تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا انتخاب مجدد محصول یا خدمات از سوی مشتری می باشد. آگاهی از شخصیت برند و ابعاد آن به سبب تاثیرگذاری بر رضایت، ارزش ادراکی و وفاداری مشتریان برای شرکت ها حائز اهمیت می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی می باشد و هدف از آن بررسی رابطه بین شخصیت برند و وفاداری رفتاری و نگرشی مشتریان با عامل میانجی ترجیح در شرکت نوین چرم می باشد که برای این منظور مدل جونز و همکارانش ملاک قرار گرفته است. این تحقیق از نوع مطالعه میدانی کتابخانه ای می باشد و ابزار مورد استفاده در جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه نیز متناسب با نیاز آماری از نرم افزار آماری (SPSS)، استفاده گردید. در این پژوهش، متغیرهای تحقیق به روش تحلیل کیفی و کمی (آمار توصیفی و استنباطی) مورد بررسی قرار می گیرند. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان شرکت نوین چرم بود که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 383 نفر برآورد شد. در این تحقیق چندین فرضیه مطرح شد که عبارتند از: شخصیت برن (شامل مسئولیت پذیری، پویایی (چابکی)، حساسیت (عاطفی بودن)، جسارت و سادگی برند) بر ترجیح برند تاثیر معناداری دارد. علاوه بر این فرضیه اینکه ترجیح برند بر وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری تاثیر معناداری دارد نیز مطرح شد.
نتایج این تحقیق حاکی از تایید شدن همه فرضیات دارد. علاوه بر این،این تحقیق نشان داد که ابعاد مسئولیت پذیری و حساسیت از طریق متغیر میانجی تاثیر بسیار زیادی بر روی وفاداری مشتریان شرکت نوین چرم دارد.