چکیده
این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی به بررسی جامعه شناختی «رابطه بین چگونگی گذران اوقات فراغت و میزان سلامت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بیله سوار» میپردازد. هدف کلّی از انجام این تحقیق؛ تعیین تعیین رابطه بین چگونگی گذران اوقات فراغت و میزان سلامت اجتماعی در بین دانشجویان و اهداف فرعی شامل تعیین رابطه بین:1) میزان استفاده از رسانه های صوتی - تصویری 2) میزان استفاده از رسانه های مکتوب 3) میزان فعالیت های ورزشی 4) میزان فعالیت های فرهنگی و5) میزان فعالیت های تفریحی در گذران اوقات فراغت با سلامت اجتماعی دانشجویان و همچنین تفاوت یا عدم میانگین سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد بر حسب متغیرهای زمینه ا ی (جنسیت، سن، تأهل، شغل والدین، تحصیلات والدین،طبقه اجتماعی و رشته تحصیلی)بوده است. در این راستا با مراجعه به مبانی نظری؛ اوقات فراغت، متغیر مستقل تحقیق است که برای تبیین نظری آن به طورعمده از نظریه های کاپلان، رایزمن، اندرسون و پارکر استفاده می شود. سلامت اجتماعی نیز، متغیر وابسته تحقیق است که به طورعمده از نظریه سلامت اجتماعی کینز برای تبیین نظری آن استفاده می شود. تحقیق حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری؛ اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی و در بخش عملی؛ به شیوه پیمایشی، از طریق پرسشنامه از نمونه ای300 نفری از جامعه آماری (دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بیله سوار)، جمعآوری شدهاند. طبق یافته های تحقیق ( با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن، پیرسون و(t-test ؛ بین 1) میزان استفاده از رسانه های صوتی - تصویری 2) میزان استفاده از رسانه های مکتوب 3) میزان فعالیت های ورزشی 4) میزان فعالیت های فرهنگی و 5) میزان فعالیت های تفریحی در گذران اوقات فراغت با سلامت اجتماعی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین میانگین سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد بر حسب متغیرهای زمینه ا ی متفاوت است.