پایان نامه و مقالات و پروژه های برنامه نویسی هوپاد

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

پایان نامه و مقالات و پروژه های برنامه نویسی هوپاد

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

چکیده:

این پژوهش با استفاده از روش توصیفی - پیمایشی به « تبیین نقش رهبری خدمتگزار  بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش مشکین شهر» می پردازد. هدف کلّی ازانجام پژوهش بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی و اهداف فرعی آن شامل بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با 1 – تعهد عاطفی 2 – تعهد مستمر و 3- تعهد هنجاری بوده است. پژوهش حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی و در بخش عملی، به شیوه پیمایش، از طریق پرسشنامه از نمونه های آماری (150 نفر ازکارکنان آموزش وپرورش شهرستان مشکین شهر) جمع آوری شده اند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و تکنیک اهمیت نسبی جانسون انجام گرفته است. نتایج پژوهش  حاکی ازآن است که؛ بین رهبری خدمتگزار با 1 – تعهد عاطفی 2 – تعهد مستمر و 3- تعهد هنجاری رابطه معنی داری وجود دارد و چون این متغیرها ابعاد تعهد سازمانی هستند، به طور کلی؛ بین رهبری خدمتگزار و تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش مشکین شهر رابطه معنی داری وجود دارد. چهار بعد رهبری خدمتگزار در مجموع 94% تغییرات تعهد سازمانی را تبیین می کنند. بعد مهرورزی بیشترین اولویت را در تبیین دارد و سایر مولفه های رهبری خدمتگزار در تبیین تعهد سازمانی، تفاوت قابل ملاحظه ای با بعد مذکور دارند. لذا می توان گفت ابعاد رهبری خدمتگزار از اهمیت یکسانی در تبیین تعهدسازمانی برخودار نیستند.

اهمیت و ضرورت تحقیق

در دهه گذشته موضوع تعهد سازمانی جایگاه مهمی را در تحقیقات مربوط به رفتار سازمانی به خود اختصاص داده است و توجه به علاقه بسیاری از دانشمندان و کارورزان مدیریت را به خود معطوف داشته است. حاصل آن حجم بسیار زیاد مطالعات است که روابط بین تعهد سازمانی با پیش شرط¬ ها و پی آمدهایش را مورد بررسی قرار داده است. از دلایل عمده واصلی چنین علاقه و توجهی این است  که تعهد سازمانی به عنوان یک نگرش و طرز تلقی کاری قادر است میزان غیبت و جابجایی کارکنان را حتی بهتر از رضایت شغلی پیش بینی نماید. لذا اطلاعات مفید جهت برنامه ریزی و سازماندهی مدیران سطوح مختلف سازمان فراهم می آورد. مطالعات نشان می دهد سازمانهایی که دارای اعضایی با سطوح بالای تعهد سازمانی هستند، معمولاً از عملکردی بالاتر و غیبت و تأخیر کمتری برخوردار می باشند. در موارد بسیاری سازمانها به افرادی نیاز دارند که به نفع سازمان فراتر از وظایف مقرر تلاش نمایند. کوتاهی در جهت ایجاد چنین تعهد، تعلق و وابستگی روانی در بین اعضای سازمان، موجب افزایش هزینه های هنگفتی جهت ایجاد سیستمهای کنترل و  نظارت دقیق و پیچیده خواهد بود. ایجاد تعهد سازمانی این اطمینان را به وجود می آورد که افراد باطناً در جهت تأمین منافع سازمان کار و تلاش نمایند ( سلاجقه، پیمان ، 1377، ص 4).

در همین راستا اعتقاد بر آن است که محیط سازمان می تواند تأثیر شگرفی در ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان داشته باشد. فلسفه ی اساسی که در پشت این رویکرد قرار دارد این است که رویکردهای سنتی به سازمان باعث ایجاد موانعی در پرورش کارکنان متعهد در سازمان ها می گردند و رهبران سنتی نیز به دلیل نگرش های مستبدانه خود هر گز قادر به ارتقاء تعهد سازمانی پیروان خود نخواهد بود و این در حالی است که در رویکردهای جدید به رهبری تاکید زیادی بر ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان شده و تعهد سازمانی عامل محوری در رهبری عالی و به خصوص رهبری خدمتگزار به شمار می رود(پاترسون،2003 )در نهایت با توجه به دامنه فعالیت های دولت، تعهد سازمانی کارکنان دستگاه های دولتی امری ضروری به نظر می رسد و به کارگیری سبک رهبری خدمتگزار بدین منظور می تواند امری قابل توجه باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">