پایان نامه و مقالات و پروژه های برنامه نویسی هوپاد

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

پایان نامه و مقالات و پروژه های برنامه نویسی هوپاد

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

ارائه پایان نامه،پروژه، مقاله، تحقیق، پاورپوینت در تمامی رشته ها و پروژه های برنامه نویسی

چکیده

این تحقیق با استفاده از روش  پیمایشی به بررسی جامعه شناختی «عوامل اجتماعی موثر بر بزهکاری نوجوانان در استان اردبیل » می­پردازد. هدف کلّی از انجام این تحقیق؛ بررسی عوامل اجتماعی موثر بر بزهکاری نوجوانان و اهداف فرعی شامل بررسی رابطه بین 1- تضعیف ارزشهای جامعه 2- درهم شکستگی ساختار فرهنگی جامعه3- خرده فرهنگ بزهکاری 4- همنشینی افتراقی و 5- بر چسب زنی با میزان بزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل بوده است. در این راستا با مراجعه به مبانی نظری؛ بزهکاری نوجوانان، متغیر وابسته تحقیق و-1 تضعیف ارزشهای جامعه (برگرفته از نظریه های دورکیم و هیرشی) -2 در هم شکستگی ساختار فرهنگی جامعه (برگرفته از نظریه های مرتن و بلومر) -3 خرده فرهنگ بزهکاری (برگرفته از نظریه های آلبرت کوهن و ماتزا)  -4 همنشینی افتراقی (برگرفته از نظریه های ساترلند) و -5 بر چسب یا انگ زنی (برگرفته از نظریه های  لمرت و بکر) متغیرهای مستقل تحقیق هستند.تحقیق حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری؛ اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه­ای و اسنادی و در بخش عملی؛ به شیوه پیمایشی، اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه از نمونه ای100 نفری از جامعه آماری (نوجوانان بزهکار در بند اصلاح و تربیت زندان اردبیل)، جمع­آوری  شده­اند. طبق یافته های تحقیق و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره؛ بین 1- تضعیف ارزشهای جامعه 2- درهم شکستگی ساختار فرهنگی جامعه 3- خرده فرهنگ بزهکاری 4- همنشینی افتراقی و5- بر چسب زنی با میزان بزهکاری نوجوانان استان اردبیل رابطه معنی داری وجود دارد.

کلمات کلیدی

بزهکاری، تضعیف ارزشهای جامعه، درهم شکستگی ساختار فرهنگی جامعه، خرده فرهنگ بزهکاری، همنشینی افتراقی، برچسب زنی

 

مقدمه

یکی از مسائل و مشکلات بغرنج جوامع امروز که توجه بسیاری از روان شناسان، جامعه شناسان و حقوقدانان را به خود جلب کرده است مساله رواج بزهکاری در بین نوجوانان و جوانان است. بزهکاری از نظر حقوقی به اعمالی گفته می شود که بر خلاف قوانین، مقررات و هنجارهای اجتماعی از سوی جوانان زیر ۱۸ سال صورت می گیرد. اعمالی مثل غیبت از مدرسه، دروغگویی های مکرر، فرار از خانه، ولگردی، گدایی، ایجاد حریق، تخریب، رانندگی بدون گواهینامه، سرقت، حمل مواد مخدر، زیر پا گذاشتن حقوق دیگران، انحرافات جنسی و... در زمره اعمال بزهکارانه رایج در بین جوانان است (فرجاد،۱۳۸3: 75).

گرچه، جوامع گوناگون برحسب وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود با انواع متفاوتی از بزهکاری روبه رو هستند؛در همه جوامع انسانی این اصطلاح در مورد افرادی به کار برده می شود که اعمال خلاف قانون یا موازین مذهبی آن جامعه انجام می دهند. با توجه به این که احکام در جامعه های گوناگون متفاوت است، فرد متخلف در یک جامعه، ممکن است در جامعه دیگر از تخلف مبری باشد (سخاوت،1381: 14).

بزهکاری پدیده یی طبیعی و ذاتی نیست و هیچ نوجوان و جوان بزهکاری، از هنگام تولد مجرم به دنیا نمی آید؛ بلکه عوامل متعدد و گوناگونی او را به سوی ارتکاب به جرم و بزه سوق می دهد. اغلب روان شناسان، مهمترین علل بزهکاری جوانان را عوامل فردی شخصیتی و جامعه شناسان، نابسامانی ها و ناهنجاری های اجتماع عنوان می کنند. به عبارتی، گروه اول بزهکاری را ناشی از عدم خود کنترلی فرد و گروه دوم فقدان کنترل اجتماعی می دانند (فرجاد،1382: 156).

- اهداف پژوهش:

- هدف کلی(اصلی)

بررسی عوامل اجتماعی موثربربزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل

- اهداف جزیی(فرعی)

1- بررسی رابطه بین تضعیف ارزشهای جامعه و میزان بزهکاری نوجوانان

2- بررسی رابطه بین درهم شکستگی ساختارفرهنگی جامعه و میزان بزهکاری نوجوانان

3- بررسی رابطه بین خرده فرهنگ بزهکاری و میزان بزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل

4- بررسی رابطه بین همنشینی افتراقی و میزان بزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل

5- بررسی رابطه بین بر چسب زنی و میزان بزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل

 4-1- سوالات پژوهش:

- سوال کلی:

- عوامل اجتماعی موثربربزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل کدامند؟

- سوالات جزئی:

1- آیابین تضعیف ارزشهای جامعه و میزان بزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل رابطه وجود دارد؟

2- آیا بین درهم شکستگی ساختارفرهنگی جامعه ومیزان بزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل رابطه وجود دارد؟

3- آیابین خرده فرهنگ بزهکاری و میزان  بزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل رابطه وجود دارد؟

4-آیا بین همنشینی افتراقی و میزان  بزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل رابطه وجود دارد؟

5-آیابین بر چسب زنی و میزان  بزهکاری نوجوانان دراستان اردبیل رابطه وجود دارد؟

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">